Akhirnya aku sEdar..Aku diperMAINkan

Friday, February 5, 2010

Dh lama x edit blog ni...so, papehal..aku nak cite satu kisah yg buat aku terbuka minda dan fikiran yg selama ini aku telah diperkotak-katikkan...bukannya aku nak komen sesape...cuma nk gtau aku punya pandangan dan pendapat terhadap dunia yg dikatakan mengejar arus modenisasi...

Terus kepada point utama...aku di'mindset'kan bahawa kau ke kolej atau institut untuk belajar, ikut arahan dan peraturan, bersungguh-sungguh untuk mendapat terbaik dlm bidang yg diceburi..that's all...memang betul, tp ada sesuatu yg lebih besar yg sepatutnya aku lakukan bila kau berada di sini..tuttt...aku disuruh bangun pagi utk bersiap2 ke kelas, 7.45 pg mesti berada di kelas, xleh ponteng..pukul 1.30 ptg baru boleh balik...betul cara tu, tp aku rasa ad lagi cara yg lagi betul..mengapa zaman generasi al-quran dahulu mereka boleh membina sebuah tamadun yg hebat, digeruni oleh dunia????sedangkan Malaysia juga telah wt mcm2 utk membina negara maju dan melahirkan generasi yg berakhlak mulia, tp akhirnya msalah gejala sosial semakin bertimbun malah membukit dan seterusnya menjadi barah dalam masyarakat...aku terfikir dan diketuk pleh suatu pandangan

RUPA2NYA.........

Melalui pembacaan aku terhadap sirah generasi al-Quran iaitu pada zaman pemerintahan Nabi Muhammad s.a.w dan khulafa' ar-rasyidin, baginda dan para sahabat begitu bijak merancang dan melaksanakan sistem pemerintahan negara mengikut acuan al-Quran dan terbukti mereka berjaya...mengapa kita tidakmelakukan perkara yg sma ???????sedangkan ia terbukti berjaya

BERBALIK KEPADA PERSOALAN UTAMA....

Fikiran aku diasuh slama ini dan dijajah oleh sistem pelajaran barak yg bercorak kebendaan dan mereka berjaya melaksanakan misinya ke ats umat2 Islam..selama ini aku dan rakan2 dimomokkan oleh tamadun barat xpe jika bangn subuh lewat, tp yg pasti aku kena pegi kelas awl sb nt kena denda..tp kalu subuh leat, xpe xde sape nk kisah dan institut xkn buang aku yg pentng aku tak tinggal kuliah..itu yg cuba diterapkan oleh tamadun barat..hakikatnya amat pahit kerana mereka telah berjaya menguasai sebahagian besar pemikiran muda mudi..aku habis kelas pukul 1.30 pt, zohor dah lama masuk, xpe yg penting aku xleh kuar, xleh ponteng kelas kl x xleh degree, aku lewat sket je n balik smbhyang kt bilik tut tut sampai bilik letih n tido, pukul 3 ptg baru tersedar dan masih lagi bermals-malasan utk bangun bersolat...sedar x kwan2, barat secara halus telah menjauhkan kita dari nilai jati diri kita sebagai seorang penganut Islam, sepatutnya untuk membentuk generasi myda yg progresif, mereka perlu dibentuk seawal pg lagi, dgan nilai2 agama..barulah masalah sosial kita dapat dikurangkan..betul ilmu tu penting kn cari jugak supaya kita x tertindas, tp biarlah ikut cara yg betul..

FIKIR2KNLAH WAHAI SAHABATKU.......................

Read more...

  © Blogger template The Professional Template II by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP