Namanya Hidayahtul Husna

Saturday, May 29, 2010

Munajat hambaMu pada pagi itu mengetuk mimpiku dr terus terlena. Kakiku longlai melangkah menuju ke bahagian dapur rumah mahu membersihkan diri, berwuduk untuk menghadap Rabbku yg tercinta. Rasa segar air wuduk membasuh mukaku yg hina ini, menyucikan diri sebelum aku bertemu Pencipta yg Maha Indah. Aku tenggelam dalam keasyikan menghadap Rabb, aku rintih, aku malu dengan Rabbku terhadap amalan yg tak seberapa tapi berangan-angan utk menggapai syurga nan indah dan yang lebih indah itu bila dapat melihat Rabbku sendiri.


Jendela rumaku aku selak perlahan-lahan. Kelihatan bulan dan bintang seakan-akan galak memancarkan sinarnya, begitu patu pada tirah perintah Rabbku dan jua Rabnya. Teringat aku kisah Nabi Ibrahim a.s. yang bersoal jawab dengan dirinya, mencari-cari siapa tuhan yang sebenar. Fikirnya bulan dan bintang itu tuhannya, tapi akhirnya hilang bila siang datang menjengah, rupanya matahari itu lebih hebat, fikirnya tentu ini tuhannya. Tapi ia hilang pula bila malam muncuh. Ohhh.. rupa-rupanya Rabb itu Maha Hebat dari segala apa yang ada di dunia ini kerana Dia yang Maha Pencipta ke atas segala makhlukNya. Aku banyak dosa Ya Allah...

*******************************************************************

Pagi itu..

Dah berbulan-bulan ummi pergi menghadap Rabb. Kata abi, Rabb lebih sayang pada ummi. Ummi..Ummi...alangkah bestnyer kalau boleh jumpa ummi balik, sekejap pun jadilah. Tapi aku tahu itu tak mungkin berlaku. Teringat firman Allah; Tiap-tiap yang bernyawa itu pasti akan mati..tiada penundaan atau percepatan walau sesaat...

Aku redha dan aku masih ada abi yang sentiasa disisiku...Pagi itu aku rasa nak tatap lama-lama muka abi, ingin mengira berapa kerutan di dahinya, berapa urat yang timbul di tangannya...abi...abi..rupanya abi dah makin tua. Sesekali aku ingin berbicara tentang arwah ummi, tapi cepat-cepat abi memintas " Jangan......

bersambung..........

0 comments:

Post a Comment

  © Blogger template The Professional Template II by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP